Tuesday, June 22, 2010

Jangan bekerja seorang diri


Apakah yang dimaksudkan jangan bekerja seorang diri?
Mudahnya, anda perlu bekerja secara berkumpulan iaitu lebih daripada seorang. Apakah kebaikan bekerja berkumpulan ini?

Mungkin anda telah melalui detik-detik di mana anda menjadi letih apabila bekerja mencari sale yang seolah-olah tiada kesudahan. Dan barangkali anda merasa hairan bagaimana seorang ejen perunding yang lain mendapat pendapatan yang lebih banyak dari anda. Apakah lebihnya mereka berbanding anda?

Biar saya berkongsi satu konsep yang mudah dengan anda, di mana ketika anda tidur pun anda tetap mendapat komisyen. Tentu ia menarik bukan?
Setiap orang mempunyai masa 24 jam setiap hari. Paling kuat atau maksima, anda boleh bekerja hanya 24 jam sehari sahaja, tetapi adakah anda mampu melakukannya begitu. Biar saya misalkan, setiap orang hanya mampukan bekerja 8 jam sehari, dan itulah yang sebaiknya. Anda seorang diri mampu bekerja dengan produktif selama 8 jam sehari. Anda juga mempunyai beberapa orang downline yang juga bekerja selama 8 jam sehari. Katakan anda mempunyai 10 orang downline.

Masa anda bekerja ialah 8 jam. Masa downline anda bekerja ialah 8 jam di darab dengan 10 orang, menjadi 80 jam bekerja. Dicampur dengan masa anda bekerja, ia menjadi 90 jam sehari masa anda bekerja secara produktif. Inilah yang dikatakan leverage. Ianya cukup jika anda menggunakannya.

Mungkin anda belum nampak apakah kebaikan leverage ini. Katakan anda berada di level AS dan membuat sale sebanyak RM50,000. Sementara 10 orang orang downline anda membuat sale sebanyak RM20,000 setiap seorang. Jumlahnya ialah RM200,000. Boleh anda kira berapa pendapatan anda bulan tersebut?

Katakan semua sale ini adalah jualan KWSP. Maka komisyen anda sendiri ialah RM1,145.00 dan overidding di atas sale downline anda ialah RM580.00.
Jumlah keseluruhannya ialah RM1725.00, yang mana ia sudah cukup bagus jika anda hanya seorang ejen separuh masa. Itu belum dikirakan lagi Career benefit dan bonus hujung tahun. Mungkin anda pernah dengar seorang ejen membuat jualan lebih kurang RM100,000 sebulan, manakala kumpulan ejensinya membuat sale sebanyak RM5 juta sebulan? Boleh anda congak berapa pendapatannya sebulan? Lumayan bukan?

Apa yang saya nak kongsikan di sini ialah rekrut ejen baru anda seramai yang mungkin. Rekrutlah dengan apa cara sekalipun. rekrutlah di mana-mana. Ada seorang ejen yang kreatif merekrut ejen barunya di seluruh malaysia hanya melalui laman web sosial seperti facebook. Semakin ramai ejen anda, semakin besarlah komisyen anda. bayangkan anda memperolehi RM20,000 komisyen setiap bulan. Apakah ianya mustahil?
Yang pentingnya anda mesti berani bercita-cita untuk mencapainya dan anda mesti sedar yang ianya bukanlah mimpi kosong. Inilah masanya untuk mengubah gaya hidup anda. Jangan bertangguh lagi!

Berbalik kepada merekrut ejen baru seramai yang mungkin ini, cubalah sedaya upaya, jika anda mempunyai masalah, dapatkan bantuan dari upline anda. Seperti kata Saudara Abdul Malek seorang Agency Manager dari baru-baru ini, kalau anda tak dapat membuka restoren 'Secret Recipe' kerana kosnya terlalu mahal, bukalah restoren 'no secret my recipe'. Dalam maknanya. Fikir-fikirkanlah.

No comments:

Post a Comment