Tuesday, June 08, 2010

Duit raya


Pejam celik, pejam celik hari raya aidilfitri akan menjelang tak lama lagi. Bila sebut nak raya, perkara pertama sekali yang terlintas di fikiran ialah duit nak belanja raya.

Minggu lepas seorang 'downline' dari kumpulan saya mengeluh ketika berbual kosong di restoren nasi kandar di sg petani. "aduh! raya dah nak dekat, mana nak cekau duit ni...insuran kereta nak mati pula ni"

Saya tersenyum bila mendengar keluhannya ini. Ini bukan bukan perkara baru. Bukan dia seorang yang mengeluh seperti itu. Ramai yang menghadapi masalah seperti ini. Cuma yang berbeza ialah cara mereka menghadapinya.

Mari kita berkongsi sedikit tip bagaimana hendak menceriakan hari raya anda. Congak-congak di kepala, mula start berpuasa pada pertengahan bulan Ogos jadi harusnya hari raya aidilfitri jatuh bulan pada pertengahan bulan September. Sekarang ini sudah hampir pertengahan bulan Jun. Habis bulan Jun, datang pula bulan Julai dan Ogos, so kita masih ada masa lebihkurang 3 bulan sebelum hari raya. Tetapi biasanya persiapan hari raya kita buat awal sebelum itu. Katakan sebulan sebelum itu. Tolak lagi sebulan, tinggal 2 bulan lagi yang kita ada.

nampaknya masa yang tinggal semakin pendek. Tetapi biarlah saya katakan 2 bulan yang ada sudah mencukupi untuk kita semua mencari duit belanja raya.

Mula-mula sebagai perunding unit amanah, anda tidak perlu memikirkan cara atau kaedah lain untuk mencari duit. Hanya fikirkan fasal unit amanah dan bagaimana caranya untuk tingkatkan 'sale'. Untuk memudahkan lagi, fikirkan hanya jualan skim KWSP sahaja. Percayalah kepada saya, anda membuang masa dan membuang duit apabila memikirkan kaedah lain untuk mendapatkan duit raya.

Fokuslah kepada perniagaan anda ini iaitu unit amanah. Katakan anda memerlukan RM2,000 untuk perbelanjaan raya ini. Untuk membuat atau memperolehi RM2,000 sebagai komisyen, anda perlukan jualan sebanyak RM100,000. Wah, mungkin anda katakan ianya sukar. Tetapi tunggu dulu. Permudahkan caranya. Anda hanya perlu membuat sale sebanyak RM5,000 setiap hari. Katakan anda hanya bekerja selama 20 hari sahaja di dalam sebulan. Bermakna, anda sudahpun mengumpul jualan sebanyak RM100,000. Tidakkah itu mudah? Untuk membuat sale sebanyak RM5,000 anda tidak perlu menghabiskan masa sehari suntuk. Biasanya 1 jam sehari sudah melebihi dari apa yang cukup. Mungkin anda mengatakan ia masih sukar. Baiklah, jika anda masih mengatakan seperti ini, ini bermakna, pengetahuan anda di dalam unit amanah masih kurang. Jangan bimbang, anda masih belajar. Yang penting ialah kemahuan anda untuk mendapatkan duit seperti yang anda inginkan.

Mungkin anda perlukan contoh. Saya mempunyai seorang ejen perunding yang menyertai perniagaan ini secara part time sahaja. Dia sememangnya memerlukan komisyen sebanyak RM2,000 sebulan. Jadi, dia mesti mendapatkan sale sebanyak RM100,000 setiap bulan. Dan pastinya setiap bulan dia sentiasa mendapat sale sebanyak itu, dan biasanya lebih daripada itu. Tetapi yang hebatnya yang saya cukup mengkagumi beliau ialah, dia memperuntuk masa hanya 5 hari sahaja di dalam setiap bulan untuk mendapatkan sale itu. hebat bukan? Itulah yang saya katakan, jika ada kemahuan, di situ ada jalan.

Akhir sekali jangan lupa, seperti yang kita bincangkan di awal tadi, anda masih mempunyai 2 bulan lagi untuk menyediakan perbelanjaan hari raya. Jika setiap bulan anda berjaya mendapatkan komisyen RM2,000 maka dua bulan menjadikannya RM4,000. So anda ada RM4,000 untuk menyambut hari raya yang bakal tiba ini.

Jadi berusahalah bersungguh-sungguh.

No comments:

Post a Comment