Friday, July 02, 2010

Merancang aktiviti anda


Salam sejahtera semua perunding.
Tahukah anda, apakah perkara yang nampaknya begitu remeh atau leceh tetapi memberikan impak yang besar terhadap perniagaan anda bahkan kejayaan kepada sesiapa sahaja.

Ia adalah pengurusan masa anda. Pengurusan masa yang berkesan akan memberikan perbezaan nyata, sama ada anda berjaya atau tidak. Pengurusan masa yang berkesan dan cekap adalah asas kejayaan memastikan anda berada dilaluan betul menuju ke arah puncak kejayaan.

Tetapi sebelum itu, anda kena faham, apakah makna kejayaan. Setiap orang mempunyai definasi yang berlainan tentang kejayaan. Biarpun apakah definasi kejayaan bagi anda, pokok utamanya ialah mempunyai wang yang banyak, paling kurang ia memenuhi keperluan anda. Walaupun saya bersetuju wang bukanlah segala-galanya, tetapi ia begitu penting sebagai ukuran kejayaan anda. So, anda telah faham, bahawa anda bekerja untuk mencari wang. Lagi banyak lagi bagus, benar bukan? Tetapi bagaimana wang boleh datang kepada anda?

Prinsipnya cukup mudah. Anda bekerja dan anda memperolehi wang. Betul bukan? Tetapi sikap terhadap kerja juga merupakan faktor berapa banyak wang yang akan anda perolehi.

Melakukan kerja secara teratur, bersistematik dan berterusan akan memastikan anda memperolehi apa yang anda hajati. memang sudah menjadi sifat manusia yang mudah merasa jemu melakukan sesuatu pekerjaan selepas beberapa ketika. Selepas itu mulalah anda akan bekerja mengikut 'hati'. Jikalau suka atau terpaksa, anda akan melakukannya. Jikalau malas atau mengantuk, anda mulalah meninggalkan atau menangguh apa yang sedang anda lakukan. Betul bukan? Inilah yang akan menjadi batu penghalang kepada cita-cita anda.

Jadi bagaimana ada boleh mengatasi batu penghalang ini? Itulah yang saya sebutkan pengurusan masa yang berkesan dan cekap. Ia mungkin agak sukar diperingkat permulaan, tetapi jika diamalkan, lama-kelamaan ia akan menjadi mudah sebab sudah sebati dengan diri anda.

Mulakan dengan merancang aktiviti anda keesokan hari anda. Jika anda bekerja atau perudning sambilan, rancang aktiviti anda selepas waktu kerja. Ini termasuklah apa yang hendak dibuat, waktu bila, di mana dan siapa. Sekiranya anda perunding sepenuh masa, mula merancang aktiviti anda seawal pagi yang boleh. Contohnya seperti saya, saya akan ke pejabat pada pukul 9.00 pagi, menyemak jadual temujanji dan mula membuat panggilan kepada pelanggan sehinggalah pukul 12.00 tengahari. Ada perunding yang membuat temujani makan tengahari dengan pelanggan. Kemudiannya, rehat untuk solat zohor sehinggalah pukul 2.00 petang. Selepas itu mula menyediakan borang-borang pelaburan pelanggan untuk di 'submit'. Pada pukul 4.00 petang menyemak akaun-akaun pelaburan pelanggan sehinggalah pukul 5.00 ptg atau temujanji dengan kumpulan perunding di bawahnya. Merancang aktiviti sahaja tidak mencukupi, anda mesti mematuhinya dengan berdisiplin.

Seperti kata seorang pakar pengurusan masa, 'lakukan perkara yang sukar dahulu, diikuti perkara-perkara yang lebih mudah'. Jadikan masukkan aktiviti yang anda rasa sukar di awal pagi di dalam jadual aktiviti anda, contohnya jika anda merasakan sukar untuk membuat panggilan telefon kepada pelanggan anda, lakukan yang ini dipermulaan. Paksa diri anda untuk melakukannya.

Jumpa anda di puncak kejayaan!

No comments:

Post a Comment