Tuesday, June 17, 2008

Mendapat pelanggan yang BESAR


Memasarkan unit amanah boleh diumpamakan seperti memancing ikan. Untuk mendapat ikan, malah ikan yang besar kita mesti tahu lubuk mana yang harus dipancing. Tidak semua tempat yang ada air, ada ikan.
Kadang-kadang usaha yang gigih sahaja tidak mencukupi. Sepertilah memancing sepanjang hari, tetapi seekor ikan pun tidak dapat dipancing. Maksudnya kita kena membuat kajian (study) terlebih dahulu lubuk mana yang kita akan pancing. Ikan apa yang ada di situ dan apakah kaedah yang paling sesuai untuk digunakan.
Pertama sekali, lubuk mana yang kita hendak pergi memancing. Buat senarai pendek. Contohnya, anda ingin mendapat tahu, satu kawasan yang mana tanah mereka diambil oleh kerajaan atau swasta untuk sesuatu projek seperti jalanraya, perumahan, hospital, lapangan terbang dan sebagainya. Mereka ini sudah pastinya mendapat sejumlah wang pampasan yang banyak. Jangan mengira seorang dua penduduk yang mendapat pampasan tersebut. Ambil kira kesemuanya sekali. Think BIG. Sudah pasti jumlahnya sangat besar seperti RM14 million. Ini jumlah yang sudah cukup baik yang membolehkan anda membuat sale yang besar. Katakan dari keseluruhan jumlah anda cuma dapat 30% sahaja, itu cukup baik. tetapi pastikan usaha anda mestilah 100%. Tiada jalan mudah untuk berjaya.
Bila sudah mengenal pasti kawasan yang anda akan pancing. Buat persediaan yang mencukupi. Siapkan segala peralatan. Jika anda memasarkan unit amanah, sediakan segala brochure, phamplet, kain rentang dan sebagainya. Jika anda rasakan seorang diri tidak boleh, kenapa tidak mengajak partner anda.
Bila segalanya sudah bersedia, jangan bertangguh lagi. Masuk sahaja ke kawasan itu. hebahkan ketibaan anda. Anda boleh pergi rumah ke rumah, ke kedai kopi, jumpa terus dengan ketua kampung atau JKK, atau yang berpengaruh di situ. Hebahkan siapa anda dan apakah produk anda. pasangkan kain rentang anda di mana-mana. kalau perlu buka kaunter, lakukan sahaja secepat yang mungkin. Dapatkan seberapa ramai nama prospek pelabur anda (sudah tentu anda mesti tumpukan kepada mereka yang mendapat pampasan). Kumpulkan nama-nama mereka yang mendapat pampasan seramai yang mungkin. Jangan ambil nama sahaja, dapatkan nombor telefon dan alamat mereka.
Jangan berkunjung sekali sahaja ke tempat itu. Ingat, tujuan anda ialah untuk mendapat ikan BESAR, jadi selepas hari ini, datang lagi berjumpa mereka. Kunjung dan kunjungi mereka sehinggalah mereka merasakan benar-benar mengenali anda dan anda boleh dipercayai.
Bermula dari ini anda kena mula mengisi borang pelaburan dan menyenarai apakah dokumen-dokumen lain yang perlu mereka bawa ke bank nanti. Jangan tinggal mereka sendirian. Kalau perlu bawa mereka ke bank atau jumpa mereka di bank yang telah dijanjikan. Ulangi kunjungi mereka sehinggalah habis semua ikan telah anda pancing.
Sekali ikan yang besar terkena pancing, sudah tentu hasilnya lumayan. Sepertilah kita dapat 'closing' satu customer yang besar, maka berbulanlah atau bertahunlah kita menikmati hasilnya. Anda mungkin sukar untuk closing satu kes RM1 juta, tetapi saya rasa tidak sukar untuk closing 10 kes RM100 ribu. Yakin dan percayalah kepada diri anda sendiri. Hari ini mesti lebih dari semalam. Dan esok mesti lebih dari hari ini. Jangan sekali-kali anda berputus asa.




1 comment:

  1. Zaihar, anda betul.
    Cuma kekadang, pancing, umpan, kail dan kolam kita berbeza.

    Yang pasti, kita mesti ada selera untuk makan ikan yang diperolehi. Maksud saya, kita kena sihat baru lah enjoy bila ada duit.

    ReplyDelete