Wednesday, March 26, 2008

What do U want?

What do you want?
Always asking to yourself, “What do you want?”

Sentiasa bertanya kepada diri anda sendiri, “apakah yang anda inginkan?”
Di dalam hidup ini, apakah yang benar-benar anda inginkan. Setelah apa yang anda lalui di masa yang lepas, apakah yang ingin anda miliki atau perolehi, tanyalah kepada diri anda. Jawablah dengan sejujur-jujurnya. Opps.. nanti dulu, jangan jawab dengan melulu, tanpa berfikir panjang.
Fikirlah apakah yang bermain di minda anda. Setelah anda yakin, susunlah ayat-ayatnya dengan baik sebelum melontarnya keluar dari mulut anda.

Contohnya seorang kawan memberikan jawapan seperti ini.

“Saya sudah bosan dengan kehidupan saya sebelum ini yang kucar-kacir. Saya inginkan kehidupan yang lebih baik. Hari-hari yang saya lalui lebih tenang dan ceria. Saya mahu mempunyai wang yang cukup sebelum hujung bulan dan saya mempunyai lebihan untuk menabung demi masa depan anak-anak saya. Saya mahukan kesihatan yang baik dan keluarga yang bahagia”

Atau seorang kawan lagi memberikan jawapan seperti berikut.

“Saya sudah letih untuk bekerja membina impian orang lain. Saya juga mempunyai impian saya sendiri. Saya akan bekerja membina impian saya sendiri. Tiada sesiapa pun yang mempunyai hak untuk menentukan apakah nasib saya, lebih-lebih lagi untuk menentukan berapakah gaji yang saya patut dapat di hujung bulan. Ini adalah diri dan keluarga saya. Saya yang akan tentukan berapa pendapatan saya. Dan sudah tentunya saya akan memberikan yang terbaik kepada kepada diri dan keluarga saya”

Anda boleh memberikan jawapan anda sendiri. Dan saya percaya anda sudah tahu apakah yang anda inginkan.

Apa yang yang saya ingin katakan ialah, jawapan yang akan anda berikan itulah yang akan menjadi pilihan anda. Ingatlah, anda selalunya mendapati apa yang telah anda pilih.

Jadi jangan menyesal dengan pilihan anda. Oleh itu, buatlah pilihan yang bijak.

No comments:

Post a Comment