Thursday, October 13, 2005

Mempunyai sebab untuk berjaya

Kadang-kadang disebabkan sesuatu perkara, kita berjaya mencapai suatu perkara yang lain. Dan biasanya kerana ada sebab musabab tertentu, seseorang itu mencapai kejayaan.

Kita biasa terdengar orang bertanya kepada seseorang yang telah berjaya, "Apakah rahsia kejayaan anda?' Selalunya jawapan yang kita dapati adalah jawapan yang manis-manis belaka. Persoalannya, adakah jawapan itu yang sebenarnya ia menjurus kepada kejayaan mereka.

Saya mempunyai ramai kenalan yang telah berjaya. Salah seorangnya, bermula dari hidup yang terdesak, hutang keliling pinggang, permintaan kehidupan yang tinggi dan anak-anak yang ramai. Tetapi kesemua kesukaran ini ditukarkan kepada kesenangan. Kesusahan yang dihadapinya dijadikan cabaran untuknya. Dia bekerja keras. Membuat pelbagai pekerjaan untuk menyara hidup keluarganya, membayar hutang-hutang dan yang penting dia menabung sebahagian kecil pendapatannya. Dia juga cuba membuat perniagaan kecil-kecilan. Baginya perniagaan yang mudah sekali ialah MLM. Dia mencuba berbagai-bagai syarikat MLM, namun satu pun tak menjadi. Akhirnya dia memilih sebuah syarikat MLM yang kecil tetapi berlatar belakang yang stabil. Dan kini telah hampir 8 tahun bersama syarikat itu. Pendapatannya tidaklah banyak katanya. Tetapi dengan pendapatan itulah dia menyara keluarganya, membeli kereta baru, membayar ansuran rumah, melangsaikan hutang-hutangnya bahkan dia dapat menyimpan sebahagian besarnya gaji pekerjaan tetap untuk hari-hari tuanya.

Bagi saya, dia memang seorang yang berjaya. Berjaya mengubah nasib hidupnya yang melarat menjadi seorang yang 'senang', bahkah jauh lebih senang dari orang kebanyakan.

Berbalik kepada pokok tulisan saya ini, adalah penting kita mempunyai sebab untuk berjaya, tetapi tidak perlulah membiarkan hidup kita menjadi susah melarat baru hendak berusaha untuk berjaya.

Kita boleh mencari sebab musabab yang lain untuk berjaya. Dan pastikan ia menjadi pendorong yang begitu kuat untuk menjadi kita berjaya.

No comments:

Post a Comment